10 tipov, aby bol internet dobrým sluhom, nie žrútom času

Ruku na srdce, koľko času denne trávite online? Maily, notifikácie, reklama, sociálne siete. Človek má pocit, že bez mobilu neprežije. Ako obmedziť čas na internete, hoci máme pripojenie neustále k dispozícii v smartfónoch? Inšpirujte sa tipmi, ktoré vám pomôžu byť viac offline.

Mobilné telefóny boli vynájdené, aby ľuďom pomáhali v kontakte s inými ľuďmi, v pracovnej sfére, aby uľahčovali činnosti dennodenného života,“ hovorí psychológ Karol Kováč z Inštitútu stresu, no vzápätí dodáva, že priveľký rozsah a nesprávny spôsob ich využívania nám môžu spôsobovať stres.

Možno ste si už uvedomili, že svojmu telefónu a sociálnym sieťam venujete viac času, ako je vhodné. Ako ich používanie obmedziť do takej miery, aby bol smartfón so svojimi aplikáciami naším dobrým sluhom, ale aby nedirigoval naše správanie a život?

Prečítajte si, prečo by sme mali viac času tráviť offline

1. Nepozerajte do telefónu, keď ste v pohybe

Dajte si záväzok, že nebudete ťukať do telefónu počas chôdze, jazdy na bicykli či na lyžiach. Za volantom by mal byť mobilný telefón úplné tabu. Mali by ste to dodržiavať už len pre bezpečnosť vás a ľudí naokolo. Proste počas cesty z práce či za priateľmi skúste odtrhnúť oči od obrazovky a vnímať svoje okolie. Získate priestor na premýšľanie.

2. Nepozerajte do mobilu aspoň hodinu pred spaním 

Obrazovky počítačov a mobilných telefónov vyžarujú tzv. modré svetlo. Toto svetlo s krátkou vlnovou dĺžkou 415 nm až 455 nm nám ako súčasť svetelného spektra počas dňa pomáha s bdelosťou, náladou a rýchlosťou reakcií. Jeho prebytok však na nás nemá také pozitívne účinky – a najmä v noci. Zabraňuje tvorbe spánkového hormónu melatonínu, narúša prirodzenú hormonálnu rovnováhu, a tak priamo zhoršuje kvalitu nášho spánku. ¹ ²

Prebytok informácií zo sociálnych sietí taktiež nedovoľuje nášmu mozgu prepnúť sa do režimu relaxácie. Ak chcete dobre spať, vyhnite sa obrazovkám aspoň jednu, ale ideálne aj dve – tri hodiny pred tým, ako si ľahnete do postele. Pokec s priateľmi, internet či seriály radšej vymeňte za upokojujúcejšie aktivity, napríklad čítanie alebo dobrý kúpeľ.

3. Nechajte telefón mimo spálne

Keď máme smartfón položený na nočnom stolíku, oveľa viac nás láka siahnuť po ňom, keď už ležíme v posteli, a tiež ako po prvej veci, len čo ráno otvoríme oči. Britský výskum z roku 2014 ³ a ďalšie štúdie ⁴ naznačujú priame spojenie medzi vlastníctvom smartfónu a nedostatkom spánku u tínedžerov. Tí sa mu venujú v nočných hodinách, chodia neskôr spať a aj ich spánok je menej kvalitný.  Ak mobil používate na budenie, zvážte kúpu klasického budíka.

Zákaz mobilov v spálni môže prospieť aj vášmu vzťahu, takže to stojí za vyskúšanie. Podľa štúdie ⁵ sú partneri vo vzťahu menej spokojní, ak majú pocit, že ich polovička len neustále pozerá do telefónu. 

4. Vypnite si notifikácie

Notifikácie v nás vzbudzujú pocit neodbytnosti a zvedavosti: čo keď ide o niečo dôležité? Pritom väčšinou ide o úplné zbytočnosti, ktorými sa nás sociálne siete snažia vtiahnuť do ich používania. Potrebujete presne v tomto momente vedieť, že váš profil začal sledovať nový používateľ alebo že sa vo vašom okolí bude konať nejaká akcia? Určite to počká. Ak sa obávate, že vás niekto nebude môcť urgentne zastihnúť, dohodnite sa so svojimi najbližšími, aby vám v neodkladných prípadoch radšej volali, ako písali. 

5. Vyhraďte si čas, kedy sa budete venovať „ťukaniu“ do telefónu a kedy nie

Rozdeľte si deň do online a offline blokov. Začnite najprv menšími časovými úsekmi – napríklad každú druhú hodinu budete offline, medzitým však môžete odpisovať na správy alebo si pozerať novinky. Ak si potom porovnáte, v ktorých hodinách ste toho stihli viac – nielen v práci, ale aj z aktivít, ktoré máte radi –, s veľkou pravdepodobnosťou si začnete offline bloky predlžovať. Postupne budete cítiť čoraz menšiu úzkosť z toho, že o niečo prichádzate.

6. Nechajte telefón v taške

Mnohí z nás majú zlozvyk si telefón vytiahnuť na stôl hneď, keď niekam prídeme. Či už v práci, alebo na stretnutí s priateľmi, chceme ho mať stále na očiach. Čo keď nám niekto bude písať? Pritom sa však nechávame vyrušovať pri sústredení alebo pri rozhovore s človekom, ktorý sedí oproti nám. Dvojica britských psychológov v roku 2012 ⁶ ⁷ pozorovala konverzácie, pri ktorých bol na stole mobilný telefón, a tie bez jeho prítomnosti. Účastníci výskumu v dotazníku označovali ako hlbšie a uspokojivejšie tie rozhovory, pri ktorých telefón nebol. Pôsobil ako rušivý element aj v prípade, že mal vypnuté zvuky.

7. Nechajte telefón doma

Viete si predstaviť, že odídete z domu bez mobilného telefónu? Keď ho niekedy zabudneme, cítime sa ako bez ruky. Určite je to dobrý pomocník a často ho potrebujeme, skúste si však z času na čas trénovať jeho bezprostrednú neprítomnosť. Nezoberte si mobil, keď idete von so psom alebo odbehnete do obchodu, prípadne na krátku prechádzku po okolí. Zvládli ste to bez nervozity? Čím viac si budete trénovať neprítomnosť mobilu, tým menej vás to budete stresovať.

8. Nastavte si upozornenie, keď na Facebooku strávite priveľa času

Vedeli ste o funkciách Facebooku a Instagramu, kde si viete skontrolovať, koľko času trávite v ich aplikáciách? Dokonca si tam môžete nastaviť aj upozornenie, ak prekročíte denný časový limit, ktorý ste si zvolili. V oboch aplikáciách (funguje to len na mobile) si otvorte nastavenia a nájdite položku „Váš čas strávený na Facebooku/Instagrame“. Ukáže sa vám prehľadný graf a  ďalšie možnosti nastavení. 

9. Upracte si v tom, koho „sledujete“

Keď si otvoríte sociálne siete, vidíte naozaj to, čo chcete vidieť? Ukazujú sa vám príspevky od vašich skutočných priateľov, alebo množstvo obsahu od rôznych firiem či od ľudí, ktorí vás až tak veľmi nezaujímajú? Keď si upracete v tom, koho a čo sledujete, nebudete sa musieť „prehrabávať“ takým veľkým množstvom informácií, kým sa dostanete k niečomu, čo je pre vás dôležité. 

Zrušte občas sledovanie stránky, ktorej príspevky vás už dlhšie nebavia. Dokonca môžete aj skryť príspevky od niektorých známych bez toho, aby ste si s nimi museli zrušiť facebookové priateľstvo. Stačí využiť tri bodky, ktoré má každý príspevok na Facebooku a Instagrame vpravo hore.

10. Vyskúšajte byť offline celý deň… alebo rovno celú dovolenku

Ak ste začali malými krokmi obmedzovať používanie mobilu, možno sa už cítite pripravene aj na väčší krok. Skúste stráviť bez internetového pripojenia celý deň. Počas pracovného dňa sa vám to asi nepodarí, ale voľné dni sú na to ideálne. Čo tak odpojiť sa počas víkendu alebo počas dovolenky? Hlavne na výletoch budete mať dostatok podnetov na to, aby ste zabudli na kontrolovanie telefónu. A ak aj nafotíte pekné fotky, zverejniť ich nemusíte okamžite, počkajú aj na iný deň.

Súhlasíte, že všetko má krajšie farby, ak sa na svet pozeráte priamo a nie cez obrazovku mobilného telefónu?

Užite si dovolenku bez zbytočného stresu, prečítajte si užitočné tipy

Obsah na Akobuk.sk vychádza z aktuálnych vedeckých poznatkov a konzultácií s odborníkmi. Použili sme nasledovné zdroje:

  1. Research progress about the effect and prevention of blue light on eyes
  2. Blue light has a dark side
  3. Adolescents’ Electronic Media Use at Night, Sleep Disturbance, and Depressive Symptoms in the Smartphone Age
  4. Relationship of Smartphone Use Severity with Sleep Quality, Depression, and Anxiety in University Students
  5. Should it stay or should it go now? Smartphones and relational health
  6. How the mere presence of a mobile phone harms face-to-face conversations
  7. Can you connect with me now? How the presence of mobile communication technology influences face-to-face conversation quality
0