Ako zvýšiť sebavedomie? 5 vecí, ktoré ste ešte možno neskúsili

„Nie som v ničom dostatočne dobrý. Za moje úspechy môže skôr šťastie a náhoda ako moja šikovnosť. Opäť som to pokašľal.“ Mátajú podobné myšlienky aj vás? Môže sa za nimi skrývať nízke sebavedomie. Poradíme vám jednoduchých 5 tipov, ako zvýšiť svoje sebavedomie.

Čo je sebavedomie a prečo ho máme?

Sebavedomie je naše subjektívne vnímanie vlastnej sebahodnoty. Označuje tiež úroveň dôvery vo svoje schopnosti. Tí, ktorí majú nízke sebavedomie, sa často podceňujú. V extrémnych prípadoch sa nemajú radi, pretože sa cítia bezcenní.

Naopak, ten, kto ho má „na rozdávanie“, môže byť v skutočnosti vnútorne neistý. Niekedy je zase prehnané sebavedomie znakom psychologickej poruchy – narcizmu. Narcisti sa správajú manipulatívne, prehnane sebecky a arogantne. 

Sebavedomiu a úcte sa venoval už americký psychológ a zakladateľ humanistickej psychológie Abraham Maslow. Je známy tým, že zostavil hierarchiu ľudských potrieb – Maslowovu pyramídu. Princípom jeho teórie bolo uloženie potrieb podľa dôležitosti, od nutných, základných až po menej dôležité pre prežitie. 

Za základ považoval fyziologické potreby (dýchať, spať, vylučovať či jesť). Na druhé miesto zaradil bezpečie a istotu, potom potrebu lásky, prijatia a spolupatričnosti. Do štvrtej úrovne Maslow zahrnul sebavedomie, úspech a rešpekt.1 

Sebaúctu rozdelil na dva typy:

  • úcta, ktorá je založená na rešpekte a uznaní od ostatných,
  • úcta voči sebe samému a dôvera v svoje schopnosti.2 
Zdroj: Bigstock.com

Všetky úrovne na seba nadväzujú. Ak nie je jedna z nich naplnená, nemôžete pokračovať v dosahovaní ďalšej. Ak teda máte zdravé sebavedomie, ste vo väčšej pohode a chcete sa realizovať. Nebojíte sa púšťať do nových vecí a nedesí vás zlyhanie, pretože rozumiete svojmu potenciálu.3 Keď si to uvedomíte, môžete naplniť poslednú potrebu – sebarealizáciu

Prečo máme nízke sebavedomie? 

Pocity prehnanej sebahodnoty alebo nízkej sebaúcty často začínajú v detstve. Viaceré výskumy potvrdili, že až 50 % našej osobnosti a vnímanie vlastnej hodnoty zdedíme. Zvyšok ovplyvňuje prostredie, v ktorom sa pohybujeme a vyrastáme.4 Za nízke sebavedomie často môže, ak vás rodičia prehnane kritizovali, nikdy za nič nepochválili, alebo vás v škole šikanovali. Takisto ho môže ovplyvniť toxický partnerský vzťah v dospelosti.5

tip na článok:

Búra vzťahy i zdravie. Aké následky má trauma z detstva?

Duševné zdravie
Prečítať

Aj preto sa výška sebavedomia počas celého života mení. Skúsenosti každého z nás sú rôzne, no niektoré štúdie uvádzajú, že sebavedomie postupne rastie až do 60 rokov. Až v neskoršej starobe zvyčajne začne klesať.6

K sebavedomiu neprispievajú ani sociálne siete, kde máte možnosť porovnávať seba s nerealistickými obrazmi dokonalého života influencerov. Takisto ak sa zameriavate na svoje nedostaky a ignorujete svoje silné stránky či talent

Nízke sebavedomie však môže byť aj príznakom psychického ochorenia, napríklad úzkosti, depresie či poruchy príjmu potravy.7

Aké sú znaky nízkeho sebavedomia? 

  • Ste k sebe mimoriadne kritickí.
  • Ignorujete alebo dehonestujete svoje pozitívne vlastnosti.
  • Myslíte si, že ste menejcenní ako vaši rovesníci.
  • Často sa opisujete negatívnymi slovami, napríklad – hlúpy, škaredý, neschopný.
  • Predpokladáte, že keď sa vám niečo podarí, mohlo za to šťastie a nie vaša šikovnosť či znalosti. 
  • Ak vám niekto dáva komplimenty, neveríte tomu. 
  • Máte problém so stanovením osobných hraníc, a tak uprednostníte potreby iných pred vlastnými.
Zdroj: Bigstock.com

Ako si zvýšiť sebavedomie?

1. Snažte sa so sebou rozprávať pozitívne 

Namiesto neustálej sebakritiky sa k sebe začnite správať ako k svojmu najlepšiemu priateľovi. Buďte k sebe láskaví, chápaví a trpezliví. Keď urobíte chybu, nebuďte na seba hneď tvrdí. Ak sa vám niečo nepodarí, nehovorte si to, čo by ste nepovedali ani blízkemu človeku.

Zakaždým, keď sa začnete kritizovať, pokúste sa zastaviť. Nájdite aspoň jeden dôkaz, ktorý vás utvrdí v tom, že je kritika opodstatnená. Ak sa vám to nedarí, pokúste sa spýtať blízkeho človeka, ktorému dôverujete. Možno aj vďaka tomu si uvedomíte, že vo väčšine prípadov to nie je na mieste. 

2. Neporovnávajte sa s ostatnými

Nielen svoj výzor, ale ani celý svoj život si nikdy s ostatnými neporovnávajte. Netušíte, čím všetkým si prešli. Neraz môže za ich dokonalý vzhľad filter či plastická operácia, a to nielen pri ženách. 

Tlak na vás môže vyvíjať aj okolie. Napríklad, aby ste mali dobre ohodnotenú prácu, luxusné auto, stihli ste sa do tridsiatky vydať či oženiť. Aj preto môžete nadobudnúť pocit, že ste bez toho neúspešní a bezcenní. Pomôže vám, ak si stanovíte vlastné ciele a nebudete sa riadiť cieľmi niekoho iného.8

3. Vyhýbajte sa príliš negatívnym ľuďom

Možno si to ani neuvedomujete, no neustále počúvanie pochmúrnych, pesimistických myšlienok a postojov vás podvedome ovplyvňuje. Poobzerajte sa po svojom okolí. Sú ľudia vo vašej blízkosti dobre naladení? Skôr či neskôr ich nálady začnú ovplyvňovať vaše vnímanie života. Snažte sa radšej obklopovať ľuďmi, ktorí sú optimisti. Môžu vás namotivovať a niekam posunúť.9

Zdroj: Bigstock.com

4. Navštívte terapeuta

Ak si neviete dať rady sami, neváhajte a zájdite za odborníkom. Príliš nízke sebavedomie s pocitmi bezcennosti a neschopnosti sa často vyskytuje u ľudí s depresiou.10 Aj keď nemôže samo o sebe vyvolať psychickú poruchu, je počas nej celkom bežné. Preto ak máte pocit, že vám už nič nepomáha, porozprávajte sa so psychoterapeutom, ktorý vás nasmeruje

5. Vytvorte si rituál

Ak hľadáte spôsob, ako si zvýšiť sebavedomie, skúste do svojej rutiny začleniť aj cvičenie. Vplýva totiž pozitívne na sebaúctu a životnú spokojnosť. Dobre odcvičený tréning dodá pocit úspechu, ktorý je pre sebavedomie dôležitý. Možností, ako sa postarať o svoje telo, je viacero. Okrem cvičenia môžete zájsť do wellnessu či na masáž. Pomôcť vám môže aj meditácia. Vyberte si niečo, čo vás nabije pozitívnou energiou.11 Nezabudnite ani na kvalitný spánok, pitný režim a zdravé stravovanie. 

tip na článok:

Biele pečivo sa zbytočne démonizuje. Niekedy je jedinou záchranou, hovorí nutričná terapeutka

Rozhovor Výživa
Prečítať