Chcete mať šikovné deti? Začnite s nimi cvičiť

Ako vplýva cvičenie na mozog detí? Prejaví sa efekt cvičenia aj na ich výsledkoch v škole?

Svetová zdravotnícka organizácie (WHO) odporúča,¹ aby sa deti vo veku 5 – 17 rokov hýbali minimálne hodinu denne, a to pri strednej až vysokej intenzite. V minulosti to nebolo ťažké dosiahnuť, keďže deti od rána do večera „lietali” vonku alebo pomáhali rodičom pri práci v záhrade či na poli. 

Dnes však deti omnoho viac sedia a na pohyb majú menej prirodzených príležitostí. Rodičia by sa mali postarať o to, aby malo dieťa dostatok pohybu, a už odmalička mu všepiť pozitívny vzťah k športu. Môže na tom záležať nielen detské zdravie, ale aj výsledky v škole.

Cvičenie zlepšuje detskú pamäť

Už desať minút cvičenia denne dokáže deťom zlepšiť pozornosť, pamäť a schopnosti, akými sú rozhodovanie či plánovanie. Dokázala to štúdia vedcov z Univerzity v Aucklande na Novom Zélande.²

Trom stovkám žiakov a žiačok základných škôl vo veku od 7 do 13 rokov pripravili cvičebný program vysoko intenzívneho intervalového cvičenia (HIIT), ktorým sa riadili od pondelka do piatku po celých šesť týždňov. Kým títo žiaci cvičili, ich spolužiaci v kontrolnej skupine hrali stolové hry, videohry alebo lúštili krížovky. 


Ako cvičili testované deti?

  • Cvičenie sa konalo vždy ráno.
  • Deti cvičili päť cvikov v trvaní 20 sekúnd vo vysokej intenzite.
  • Medzi jednotlivými cvikmi boli prestávky od 20 do 60 sekúnd. 
  • Desaťminútové cvičenie sa vždy začínalo a končilo dvoma minútami strečingu.

Táto štúdia prináša prvý dôkaz, že krátke, ale intenzívne cvičenie môže deťom priniesť výrazné zlepšenie kognitívnych schopností. Potvrdila sa hypotéza, že cvičenie zvyšuje pozornosť detí a zlepšuje ich pamäť,“ píšu autori vo svojej štúdii. ³ Pripomínajú, že práve schopnosti, ako sú pozornosť a pamäť, bývajú rozhodujúce pri dosiahnutí úspechu v mnohých oblastiach. 

Samozrejme, ak dieťa začne skákať cez švihadlo, plávať či behať, jeho pamäť zrazu nebude dokonalá a neznamená to, že doma budete mať malého Einsteina či Marie Curie. Cvičenie je však nepochybne dôležitou súčasťou vývoja detského mozgu a pohyb je pre zdravie dieťaťa nevyhnutný. 

Prečítajte si rozhovor s telovýchovnou lekárkou Alenou Urvayovou o tom, prečo je šport životne dôležitý

Deti sa musia naučiť aj prehrávať

Cvičenie pomáha deťom v mnohých ohľadoch. „Dieťa sa musí naučiť zvládať svoje zlyhania, vedieť prevziať zodpovednosť, a pritom spoznáva svoju osobnosť. Je to obrovská škola sebapoznávania, pokory a spolupatričnosti,“ hovorí Lucia Medeková, trénerka kurzov pre deti GOLEMclubKIDS. 

Medeková zdôrazňuje, že každé cvičenie s deťmi má byť v prvom rade hrou. „Všetci sme začali športovať, pretože sme zistili, že nás to baví. U detí ide do veľkej miery o otázku prostredia. Ak dieťa vidí, že to baví ich kamarátov a blízkych, príjme ten pocit. Dôležitá je aj podpora okolia a správne vyhodnotenie schopností dieťaťa,“ povedala Medeková. 

Potrebujú motiváciu, nie tlak

Ako vytvoriť z cvičenia hru? „Snažíme sa byť teatrálni, z hier vymýšľame príbehy. Napríklad na hodinách džuda vymýšľame bojových hrdinov. Vysvetľujeme, aké majú zázračné schopnosti. Zvíťazia,  len ak ich použijú,“ hovorí Štefan Michalčin, spoluzakladateľ a tréner spoločnosti FitKids, ktorá organizuje športové kurzy pre deti. 

Radosť z hry je pre deti prvoradá motivácia, niekedy sa však nechce ani im a potrebujú povzbudiť. „Treba si uvedomiť, že každé dieťa je jedinečné, má vlastný spôsob motivácie. Buď ho motivujú rodičia, tréneri, alebo je motivované vnútorne.  Teda chce byť najlepšie, urobiť to lepšie ako ostatní,“ vysvetľuje Michalčin. Na kurzoch ukazujú deťom, v čom sa zlepšili, diplom či medaila im pomáhajú v dlhodobej motivácii. 

Motiváciu však majú aj rodičia. Hoci sú ako vzor pre deti veľmi dôležití, nemusia to preháňať. Trénerka Medeková upozorňuje najmä tých, ktorí už vidia na krku svojej ratolesti zavesenú olympijskú medailu. „Rodičia musia oddeliť svoje predstavy od skutočných možností dieťaťa. Výsledkom neprimeraného tlaku na deti môže byť hyperaktivita, ktorá im z detstva berie pocit pokoja a bezpečia. Dieťa ide vždy na maximum a vždy chce dokázať svojmu vzoru, ktorým je hlavne rodič, že všetko zvládne. Inak bude mať pocit zlyhania,“ vysvetlila. 

Zacvičte si s vašimi deťmi

Cvičenie HIIT zvládnete za pár minút a je veľmi efektívne aj pre deti a mládež. ⁴ Inšpirujte sa našou rozcvičkou s cvikmi, ktoré zvládnu aj menšie deti. Jednoducho im ich vysvetlíte na príkladoch zvieratiek.

Zahrajte sa s deťmi hry, pri ktorých sa okrem zábavy aj rozvíjajú

Obsah na Akobuk.sk vychádza z aktuálnych vedeckých poznatkov a konzultácií s odborníkmi. Použili sme tieto zdroje:

  1. Physical activity and young people Photo: P. Desloovere Recommended levels of physical activity for children aged 5 – 17 years
  2. Just 10 Minutes a Day of This Activity Can Boost Your Kid’s Brain Power, Says Science
  3. High-intensity training enhances executive function in children in a randomized, placebo-controlled trial
  4. High-Intensity Interval Training Performed by Young Athletes: A Systematic Review and Meta-Analysis
0