Pre zrak stačí urobiť málo a rozdiel je obrovský. Platí to aj u detí. Viete ako sa starať o zrak?

Presun do domáceho prostredia zapríčinený pandemickou situáciou znížil u mnohých ľudí zrakovú pohodu. Je dôležité nájsť rovnováhu medzi prácou a oddychom, kompenzovať hodiny strávené pred obrazovkami pobytom v prírode. Viete, ako ochrániť svoj zrak a kedy spozornieť pri problémoch s očami? Optometrista, zdravotnícky pracovník, ktorý sa špecializuje na meranie zraku, kontrolu predného segmentu oka a problematiku spojenú s kontaktnými šošovkami, Filip Malenka zo ZOOM optika v rozhovore prezradil tipy a triky, ako na zdravé oči a očnú pohodu.

Všetci by sme chceli mať zdravý zrak. Čo preň môžeme urobiť?

O naše oči a zrak sa môžeme starať na rôznych úrovniach. Každý človek by mal vnímať varovné signály, ako napríklad začervenané, boľavé, suché oči alebo aj neostré videnie, dvojité videnie, hmlu pred očami, zúžené videnie či záblesky. Je to väčšinou známkou toho, že v organizme je nejaká nerovnováha. Príčinou môže byť prostredie, štýl práce, osvetlenie alebo aj životospráva či lieky. V mnohých prípadoch zhoršuje zrak aj stres a psychická nepohoda. Preto každý pár očí uvíta ako prvú pomoc niečo iné.

Ak sa vyskytli náhle zmeny, zhoršenie videnia, začervenanie či bolesť očí, mali by prvé  kroky smerovať k uvoľneniu očných svalov, zrelaxovaniu, k aplikácii zvhlčujúcich očných kvapiek či precvičeniu očných cvikov, medzi ktoré patrí očná joga, Batesova metóda alebo dierkované okuliare, ktoré nútia oči pri pohľade na jednotlivé otvory k drobným pohybom. Očné svaly tak neustále pracujú a postupne sa posilňujú.

Ak sa problém rýchlo vytratí a zrak sa vráti do pôvodného stavu, išlo s najväčšou pravdepodobnosťou o preťaženie. Aby sa takáto situácia v budúcnosti neopakovala, mali by ste zvážiť zmenu pracovného či životného štýlu.

Ako postupovať v prípade, že sa zrak aj tak nezlepší? 

Ak sa varovné signály nevytratia a pretrvávajú, nechajte si oči skontrolovať. Neostré videnie býva spojené s nárastom dioptrií alebo s nedostatočnou akomodáciou, čo je schopnosť zaostriť na blízke predmety. Po vyšetrení zraku a zhotovení správnych okuliarov sa vo veľkom počte prípadov dostaví zraková pohoda.

Chorobné prejavy ako zápaly, opuchy, prípadne vnímanie výpadku časti zorného poľa či  „zábleskov“, alebo zmena farebnosti bývajú dôvodom na návštevu očného lekára. Nie každý stav je však vážny. Niektoré prejavy sa dajú liečiť, iné sa dajú odstrániť len zmenou liekov alebo doliečením prvotného ochorenia. Často sú to stavy, ktorých prejav sa dá len zmierňovať. Ide predovšetkým o znižovanie očného tlaku alebo zhoršené videnie pri cukrovke.

tip na článok:

Ako správne sedieť pri práci: Nastavte si pracovisko podľa rád fyzioterapeutky

Pohyb Práca Zdravý chrbát
Prečítať

Pandémia zmenila v mnohých prípadoch aj pracovné prostredie. Ako vieme chrániť svoj zrak pri práci?

Áno, obmedzenia mali dramatický vplyv na mnohé pracovné prostredia. Najčastejšie sa v tomto prípade skloňuje práca z domu. Kancelárie sa presunuli do domácností, ktoré na to nie sú prispôsobené. Niekto sa s prácou z domu vyrovnal lepšie, niekto horšie. Nedostatočné osvetlenie, zlá kvalita a veľkosť obrazovky, nevhodná ergonómia stola, stoličky či kresla alebo zanedbaná pracovná hygiena a neprimeraná dĺžka pracovného času – to všetko sú faktory, ktoré sa môžu podpísať aj pod zhoršenie zraku.

Samozrejme, nie všetky nedostatky sa dajú hneď odstrániť. Aj s obmedzenými možnosťami však môžete pre svoj komfort spraviť maximum. Napríklad zmeniť pracovné podmienky, osvetlenie, monitor a zredukovať množstvo modrého svetla. Takisto je dôležité myslieť na uvoľnenie očí pri koncentrovanej práci. Ide o metódu 20-20-6. To znamená, každých 20 minút pozrieť aspoň na 20 sekúnd do vzdialenosti minimálne 6 metrov.

Čo vieme spraviť pre celkovo väčšiu zrakovú pohodu?

Mali by sme dbať na rovnováhu medzi prácou a oddychom, ako aj medzi pasívnym sedením a aktívnou činnosťou. Hodiny strávené za počítačom treba kompenzovať a telo rozhýbať. Stačí ísť na prechádzku a zrak sa okamžite preladí na pohľad do diaľky, čiže do uvoľneného stavu. Aktivitou sa navyše ustáli aj duševná rovnováha, a to opäť priaznivo pôsobí na zrak.

Životospráva a vitamíny takisto dodatočne podporujú jeho správnu činnosť. Ak je životospráva v poriadku, aj hladiny vitamínov by mali byť dostatočné. V niektorých prípadoch sa aj doplnkami výživy dajú podporiť zrakové funkcie, a to hlavne vitamínmi A, C, E, luteínom alebo zinkom.

Ako by mali rodičia chrániť zrak svojich ratolestí? 

Je dobré, že sa v deti v modernej dobe učia pracovať s počítačom. No preto, že často pozerajú nielen na obrazovku počítača, ale aj na telefón či tablet, je ich zrak vystavený neprirodzeným podmienkam. To, že stále zaostrujú len na krátku vzdialenosť, môže viesť napríklad k posunu dioptrií. Preto by mali rodičia deťom dobu strávenú pred obrazovkami striktne strážiť. Detské oči potrebujú široké spektrum podnetov, aby sa správne vyvinul sietnicový reflex a ich odozva. Aj online vyučovanie treba doplniť o aktívny pohyb alebo nejakú činnosť, pri ktorej nemusia pozerať na obrazovku.

V prípade malých detí, škôlkarov a školákov na prvom stupni základných škôl by si rodičia mali všímať niekoľko vecí. Predovšetkým to, či si dieťa nepretiera oči, vydrží pri manuálnej činnosti, nemá tendenciu vytáčať hlavu pri priamom pohľade, alebo mu nezabiehajú oči. Pri podozrení, že horšie vidí, treba ísť čo najskôr za lekárom. Nedostatky dioptrií totiž môžu viesť k tupozrakosti. To je stav, pri ktorom sa oko nenaučí správnemu reflexu. Do šiesteho roka života sa však ešte dá zvrátiť. Neskôr už tupozrakosť neodstránite.

Detskí zákazníci majú špecifické potreby. Ako postupovať pri výbere okuliarových rámov a šošoviek práve pre tých najmenších?

Detskí zákazníci sú špeciálna skupina vo viacerých ohľadoch. V prvom rade ide o rodičov, ktorí sa v snažia, starajú a hľadajú pre svoje dieťa to najlepšie. V posledných rokov sa tento trend ešte zvýraznil. Nemôžem však povedať, že by som zaznamenal priepastný rozdiel vo výdavkoch na okuliare medzi rodinami s väčším a menším príjmom.
Všetci sa starajú o zrak svojich detí maximálne. Hneď v druhom rade ide o skutočnosť, že deti sú nároční používatelia okuliarov. Je to najmä pre ich aktivitu, ktorá stále preveruje všetky parametre výrobkov. V mnohých prípadoch okuliare skúšky nezvládnu, i keď deklarovali iné vlastnosti.

Spomedzi dostupných detských okuliarov by som odporúčal vyberať hlavne podľa správnej veľkosti. Aj detské topánky sa vyberajú len o kúsok väčšie a rovnako je možné toto pravidlo uplatniť aj v prípade detských rámov. Okuliare by mali po nasadení pevne sedieť a nepadať. Je dôležité myslieť na to, že výber detských okuliarov nie je určený na ďalšie 3 či 4 roky. Ak sa na rámiku musia robiť úpravy, je to jasný dôkaz chyby pri výbere. Či už vedomej, alebo nie.

V prípade materiálov, z ktorých sú detské rámy vyrobené, rozdelil by som ich do viacerých kategórií podľa veku dieťaťa. Pre najmenšie deti vo veku od 1 do 4 rokov odporúčam rôzne mäkšie zmesi silikónov a plastov. Sú extrémne ohybné a zväčša i bez medicínskych pántov. Také rámy odolajú aj malým zbojníkom. Ich nevýhodou je však práve mäkkosť a neschopnosť pevne držať na nose. Tento problém je možné eliminovať napríklad gumovými pásikmi.

Dôvera prispeje deťom od januára 2022 až 50 € ročne na okuliarové rámy a sklá. Ako získať tento benefit?
Prejsť

Najlepší materiál okuliarových rámov pre deti vo veku od 4 do 8 rokov je, podľa môjho názoru, acetát celulózy – najbežnejší plast používaný v optike. Jeho výhodou je tvarovateľnosť a pevnosť. 

Pre dorast vo veku viac ako 8 rokov je výber materiálu už aj vecou vkusu. Nie je problém nájsť plastové i kovové rámiky za prijateľnú cenu.

V prípade detí sa sklá menia častejšie a aj z tohto dôvodu nie je potrebné klásť dôraz na špeciálne povrchové úpravy. Bežný nestenšovaný materiál šošoviek s povrchovým tvrdením je absolútne postačujúci na väčšinu aktivít. Ak už dieťa začne so školskou dochádzkou, čítaním, písaním alebo sú dioptrie vyššie, odporúčam vyberať sklá aj s antireflexnou úpravou, pre zredukovanie odrazov.

Na záver by som chcel zdôrazniť, že cena okuliarov by nemala byť hlavným kritériom pri výbere. Je potrebné dať pozor na lacné rámiky a nevhodné materiály.

Postrehli ste počas pandémie trend zhoršujúceho sa zraku pri deťoch či dospelých?

Najčastejšie sa stretávame s tým, že ľudia pracujúci z domu si všimli zhoršenie zrakovej pohody. Dôvodom môžu byť práve faktory, ktoré som už spomínal a číhajú na nás doma. Stačí horšie svetlo alebo zlé držanie tela pri sedení a začneme cítiť nepohodlie. Stuhnutý krk a ramená môžu viesť až k bolesti hlavy a očí. 

Našťastie, zatiaľ sa neprejavil žiadny dramatický trend zhoršovania zraku v zmysle nárastu dioptrií alebo počtu ľudí s okuliarmi. Takmer všetky reakcie našich zákazníkov počas pandémie súviseli s tým, že až práca v domácich podmienkach ich donútila stav riešiť.

Starajú sa ľudia o zrak rovnako ako o svoje telo? Posilňujú ho pravidelne?

Tak, ako pôsobí fyzická aktivita priaznivo na celý organizmus, tak aj rozhýbanie očí pomocou  jednoduchých cvikov priaznivo ovplyvní ich vitalitu a pocit ostrého videnia. Oči sú ovládané svalmi, vonkajšími a vnútornými. Keď pre monotónnu činnosť ochabnú, môže sa obmedziť ich funkcia. V prípade vonkajších svalov môže dôjsť k nerovnomernému pohybu pravého a ľavého oka, čo môže spôsobovať dvojité videnie. Vnútorné svaly, ktoré ovládajú šošovku a dúhovku, môžu zase nedostatočne reagovať na zmenu zaostrenia a jasu svetla. To dokáže narušiť zrakový vnem.

Väčšinou sa dá pravidelným rozhýbaním očí dosiahnuť stav, keď oči reagujú rýchlo, presne a fungujú bez toho, že by sme ich prácu vnímali. Stačí fitness tréning doplniť o každodenné 3 až 5-minútové očné cvičenia a pre svoj zrak urobíte veľa.

Ako predchádzať problémom so zrakom? Vieme očiam pomôcť a spomaliť napríklad nárast dioptrií?

Odpovedá DiS. Filip Malenka

Ako optometrista dávam rady hlavne ku zamedzeniu zhoršovania dioptrií. Dioptrie môžu byť aj dedičné. Ale často vidíme ľudí s okuliarmi, ktorých rodičia počas aktívneho života okuliare nenosili. To je stav spôsobený a vynútený prostredím. Na predchádzanie nárastu dioptrií odporúčam:

  • Mať vždy správne dioptrie. Ak si to stav vyžaduje, tak treba sklá v okuliaroch meniť aj častejšie ako raz za rok.
  • V prípade pracovných okuliarov treba dbať na kvalitné sklá, ideálne s filtrom modrého svetla, komplexným filtrom UV+ Blue Control.
  • V prípade šoférskych okuliarov pre vodičov z povolania takisto odporúčam klásť dôraz na filtre. Dôležité sú najmä tie na zmiernenie oslnenia a zvýrazňujúce obrysy.
  • Precvičovať oči aspoň raz denne krátkym 3 až 5-minútovým tréningom (napr. očná joga).
  • Dopriať očiam oddych vo forme spánku v úplnej tme a vo forme aktívneho oddychu vonku.
  • V prípade začervenaných a citlivých očí pravidelne používať zvlhčujúce alebo upokojujúce očné kvapky.

Súvisí zdravie našich očí s našou celkovou kondíciou?

V tomto bode by som chcel podčiarknuť a zhrnúť všetky moje odporúčania a rady. Oči nám o našom zdravotnom stave vedia veľa prezradiť. Existujú dokonca vyšetrenia na iné ochorenia, ktoré sa skúmajú aj cez stav očí. Preto je dôležité zhoršenie stavu zraku alebo ochorenie očí vnímať komplexne. Treba sa na to pozerať ako na jeden z viacerých prejavov. 

V prípade zhoršenia zraku sa nedá aplikovať len liečba či korekcia očí. Príčina zhoršenia bude zakotvená pravdepodobne niekde inde. V tele, viac či menej, všetko so všetkým súvisí. Ako som už spomenul, často sa zákazníci pýtajú a sťažujú na bolesť očí a hlavy. Ako prvé ich to dovedie k očnému lekárovi alebo k nám do optiky k optometristovi. Neraz sa otázkami a vyšetrením dopátrame k tomu, že človek okrem zhoršeného videnia rieši aj problém s krčnou chrbticou, stuhnutou šijou, obmedzeniami v pohybe, prechladnutím alebo iný ochorením. 
Náš zrakový vnem sa môže v jeden deň zdať perfektný a na druhý deň neostrý. Dôvodom môže byť aj nedostatočný spánok. Svaly obsluhujúce oči sú nanajvýš citlivé na únavu a preťaženie. Sú celkom presným ukazovateľom toho, či už náhodou nefungujeme za hranicou zdravého režimu.

tip na článok:

Bez spánku sme ako pripití: Aké následky má nedostatok spánku?

Spánok
Prečítať

odporúčané články:

Pridať komentár

Zadajte meno
Nesprávny email
Zadajte komentár