Po prečítaní odložte mobil. Prečo by sme mali byť viac offline

Kedy ste si naposledy vypli mobilný telefón? Možno sa už ani nepamätáte na deň, ktorý by ste strávili bez internetu. Občas sa odpojiť nám však môže pomôcť k väčšej životnej pohode.

Smartfóny sa stali našimi neodlučiteľnými spoločníkmi, osobnými asistentmi, komunikačnými kanálmi. Podľa údajov z roku 2018 ¹ využíva internet až 85 % Slovákov vo veku 12 až 79 rokov. Teda 3,9 milióna ľudí, a ich počet stále rastie. Čím ďalej, tým viac Slovákov má možnosť byť neustále online. 

Internetové pripojenie je výborný pomocník v mnohých situáciách. V každom momente si môžete pozrieť, kde nájdete najbližšiu lekáreň a či je otvorená, overiť si trasu na pohovor, skontrolovať cestovné poriadky, poslať priateľom fotku smiešneho nápisu, ktorý ste našli, alebo si zavolať taxík. Poskytuje vám zábavu, kontakt so svetom, nájdete tam inšpiráciu, užitočné informácie aj vzdelávanie. Prečo by ste vôbec mali čas strávený na internete a so smartfónom obmedzovať?

Prvý krok je uvedomiť si, ako veľa času trávime civením do telefónu. Skúste si čiarkou zaznačiť každý raz, keď sa počas dňa pozriete na telefón. Niekedy si chcete len pozrieť, koľko je hodín, no zbadáte upozornenie, ktoré vás zaujme, a zrazu „zabijete“ niekoľko minút prezeraním správ či fotiek zo životov iných ľudí. 


Na Facebooku a Instagrame si môžete skontrolovať čas, koľko ste ich denne používali. V nastaveniach aplikácie nájdite položku „Váš čas strávený na Facebooku“.  Existujú aj samostatné aplikácie, ktoré vedia odstopovať vašu aktivitu v iných vybraných aplikáciách vo vašom telefóne (napríklad Checky, Menthal alebo Moment). Výsledok vás môže dosť prekvapiť. 


Je to forma závislosti

Aj keď máme pocit, že čas na sociálnych sieťach máme pod kontrolou, v skutočnosti môžeme byť od nich závislí, hoci zatiaľ na to neexistuje oficiálna diagnóza. „Pobyt v kyberpriestore sa môže stať problematickým, ak čas strávený v ňom sa stáva dominantným, človek ho nemá pod kontrolou, cíti sa nepokojne, ak sa v ňom nenachádza, nedokáže sa od neho odstrihnúť, pobyt na sociálnych sieťach (internete) vníma ako únik pred problémami,“ vysvetľuje psychológ Karol Kováč z Inštitútu stresu.„Opakovanou aktivitou si pestujeme návyk, pomerne konštantnú zložku v správaní,“ dodáva.

Štúdia Bergenskej univerzity z roku 2017 ² naznačuje, že smartfóny vnímame ako akési predĺženie samého seba, preto sa závislosť od nich vyvíja aj bez toho, aby sme prijímali nejakú látku. Až 73 % ľudí v štúdii zažilo nejakú formu úzkosti, súvisiacu s tým, že im na 72 hodín vzali telefón. 

Tieto pocity nám pritom nespôsobujú samotné zariadenia, ale najmä virtuálne prostredie, do ktorého cez ne vstupujeme. Sociálne siete a aplikácie sú navrhnuté tak, aby sme ich chceli neustále používať, využívajú rôzne neurologické, psychologické a sociologické triky. ³ Ich úspech je založený na našej túžbe po spoločenskom kontakte a uznaní, ktoré nám zdanlivo ponúkajú. ⁴ V skutočnosti útočia na rovnaké nervové centrá ako kokaín či výherné automaty. ⁵ Je dobré vedieť o tom a aktívne si to uvedomovať.

Pri úspešných sociálnych interakciách sa nám vylučuje hormón dopamín, ktorý dokáže veľmi ovplyvňovať našu motiváciu robiť veci, ktoré sú (väčšinou) pre nás dobré. ⁶ „Dopamín spôsobuje určitú eufóriu, navodzuje príjemné pocity. Práve to je moment, prečo vyhľadávame situácie, kde si tento stav chceme opätovne zažívať,“ vysvetľuje Karol Kováč. Vďaka dopamínu cítite spokojnosť, keď jete skvelé jedlo, ako aj po cvičení alebo po sexe. Celý proces uspokojujúceho pocitu zo spoločenského kontaktu, ktorý sa deje v našom mozgu, je pomerne zložitý a rovnaký stimul môže mať u každého iný výsledok. ⁷ Sociálne siete nám však poskytujú celú záplavu takýchto podnetov, preto nie je ťažké sa na ne „namotať“, skôr naopak. Ich tvorcovia to robia preto, aby ste tam strávili čo najviac času. Platí pre nich, že čím viac ľudí strávi na ich stránkach viac času a je aktívnejších, tým vyššie príjmy môžu mať z reklamy, ktorú týmto ľuďom ukazujú.

Čo to s nami robí

Samo osebe by trávenie času na sociálnych sieťach nebolo zlé. Veď vďaka nim môžete ľahko udržiavať kontakt so svojimi známymi – hoci aj na druhej strane sveta, viete o akciách, ktoré sa konajú, alebo sledujete dianie v okolí i vo svete. To všetko je skvelé, len popri tom nesmieme zabúdať ani na negatívne vplyvy na našu psychiku, ktoré môžu mať sociálne siete.


Ako nám mobilné telefóny spôsobujú zbytočný stres?

Hovorí Karol Kováč z Inštitútu stresu – istres.sk:
1. Multitasking. Venujete sa úlohe, ktorá si vyžaduje plnú koncentráciu pozornosti, a do toho vám neustále vyzváňa telefón, prichádzajú e-maily alebo esemesky. Dochádza tak k neustálemu vyrušovaniu, zníženej výkonnosti, zvýšenej chybovosti a k predlžovaniu času, ktorý potrebujete na dokončenie jednej úlohy. Množstvo pôsobiacich podnetov je vyčerpávajúce a stresujúce.

2. Nesprávne nastavený časový manažment. Mobilné telefóny nosíme neustále so sebou. Zvukové signály pripomienok udalostí a úloh atakujú naše zmysly, vyrušujú v koncentrácii. Pri zlom odhade času potrebného na ukončenie úlohy alebo udalosti dochádza k hromadeniu úloh, človek prestane stíhať svoje plány, čo generuje stres. Pri takomto nastavení je otázkou času, kedy dôjde k postupnému vyčerpaniu organizmu, ktorý sa nedokáže dostatočne prispôsobiť na požadované tempo a výkon.

3. Stieranie hraníc medzi pracovným a osobným životom. Vďaka mobilným telefónom a internetu je pomerne zložité zadefinovať si hranice. Reagovať na pracovné výzvy, e-maily, hovory je možné nepretržite. Často sa stretávame s tým, že ľudia nemôžu vypnúť, pretože z voľnočasových priestorov si vytvárajú pracovné. Sami seba tým ochudobňujeme o relaxačné zóny, ktoré pomáhajú oddychu a regenerácii. Napríklad práca v posteli, v spálni sa stáva výrazným rušičom takého priestoru. 

4. Sociálne siete ako také sú špeciálnou kapitolou. Uvedomme si, koľkými podnetmi a informáciami dokážeme dennodenne zahlcovať mozog. Ich spracovanie a triedenie je vyčerpávajúce. Preto by mali večer a noc predstavovať čas na regeneráciu. Na to, aby bol spánok kvalitný, organizmus musí začať produkovať spánkový hormón melatonín. Pobyt na sociálnych sieťach v zmysle interakcií je výrazným stimulantom podporujúcim tvorbu stresových hormónov, ako je kortizol. Tvorba kortizolu vylučuje tvorbu melatonínu. Zaspávanie môže byť problematické, spánok nekvalitný. V konečnom dôsledku takto nastavený režim vedie opäť k čoraz väčšiemu vyčerpaniu. 


Viaceré štúdie naznačujú, že nadmerné používanie smartfónov môže súvisieť so zhoršením kvality spánku či depresívnymi a úzkostnými stavmi. K závislosti od mobilu sú náchylnejšie ženy a osobitne sú na ich vplyv citlivejší aj tínedžeri. ⁸ ⁹ ¹⁰ Neustále upozornenia v nás môžu vyvolávať nepokoj a narúšajú našu schopnosť sústrediť sa. Obrovský objem informácií a podnetov spôsobuje, že máme problém venovať sa dlhšie len jednej činnosti. S počtom lajkov a komentárov si často spájame aj pocit vlastnej hodnoty a svoj pozitívny sebaobraz, a necítime sa dobre, keď na našu novú profilovú fotku reaguje málo ľudí. 

Porovnávame svoje životy s tým, čo vidíme na sociálnych sieťach, no nie vždy si uvedomujeme, že ide len o výber toho najlepšieho a najligotavejšieho, čo zažili iní ľudia. Málokto sa na Facebooku delí aj o problémy a ťažké situácie, ktoré ho v živote stretávajú. Potom sa stane, že závidíme priateľom dovolenku pri mori, ale už nevidíme, že je to jediný týždeň v roku, keď nepracujú aj po večeroch. 


Povedzte si úprimne – naozaj vás tak zaujíma, čo mala na obed vaša známa, čo si o politickej situácii myslí spolužiak zo základnej školy, alebo že dieťaťa influencerky, ktorú ani osobne nepoznáte, urobilo prvé kroky? Potrebujete neustále čítať nie veľmi pozitívne správy a komentáre plné nenávisti? Skúste vedome vyberať, čomu chcete venovať pozornosť. Začnite tráviť menej času so smartfónom v ruke a na sociálnych sieťach a potom si porovnajte svoje pocity. Je veľmi pravdepodobné, že vám hodiny na Facebooku či Instagrame vôbec nebudú chýbať.

Čo získate, keď sa odpojíte

1. Získate viac času

Koľkokrát sa vám už stalo, že ste si z nudy začali prezerať fotky na Instagrame alebo príspevky na Facebooku a ani ste sa nenazdali a ubehla polhodina? A potom sa sťažujeme, že máme málo času na voľnočasové aktivity alebo na cvičenie. Aj rána vedia byť pokojnejšie, ak ich nezačneme čítaním správ v posteli, ale pomalými raňajkami. V práci budete efektívnejší, keď si nebudete robiť zbytočné pauzy na kontrolu toho, či vám niekto nepíše – ak práve nečakáte na nejakú dôležitú správu. Budete lepšie stíhať veci a odchádzať načas.

2. Strávite plnohodnotnejší čas s rodinou a priateľmi

Ležíte s partnerom v posteli, no každý je ponorený do svojho telefónu? Akoby ste spolu ani neboli. Smartfóny nás na jednej strane dokážu spájať s ľuďmi aj na diaľku, na druhej strane pre ne často ignorujeme tých, ktorí sú práve skutočne s nami. Britskí vedci v dvoch experimentoch overili, ¹¹ že aj obyčajná prítomnosť mobilu na stole znižuje kvalitu rozhovoru. Najciteľnejšie je to najmä pri témach s osobným významom pre jedného z diskutujúcich. Dohodnite si stretnutie cez správy, ale pri káve už radšej nechajte telefón v taške.

3. Uvedomíte si, že sociálne siete nie sú skutočný život

Na sociálnych sieťach zvyčajne neukazujeme, akí naozaj sme, ale akí by sme chceli byť. Hovoríme to, čo chceme, aby o nás iní ľudia vedeli, a tie menej pekné stránky života dokážeme šikovne skryť. V realite to však tak jednoducho nefunguje. Načo svoju energiu venovať vytváraniu ilúzie dokonalosti? Skúste si uvedomiť, s koľkými z ľudí, ktorí sú vaši „priatelia“ na Facebooku, ste sa naozaj rozprávali za posledný rok. Písmenká nikdy nenahradia rozhovor z očí do očí.

4. Začnete viac vnímať krásu každodenného života a žiť v prítomnosti

Ak práve prežívate skvelú párty alebo ste na úžasnej dovolenke, radšej si vychutnajte prítomné chvíle, ako keby ste ich mali premárniť dokumentovaním pre ostatných ľudí. Pre nich to bude znamenať len krátke zdržanie pri prezeraní si mora príspevkov, vy sa však môžete pripraviť o skutočné prežívanie zážitkov.

5. Dáte priestor svojej tvorivosti a myšlienkam

Keď neustále vnímate to, čo chcú povedať iní ľudia, nemáte čas načúvať vlastným myšlienkam. A tie nie sú o nič menej dôležité. Keď necháte svoju myseľ oddýchnuť si od ruchu internetu, odvďačí sa vám prílevom novej kreatívnej energie a sviežimi nápadmi. Dáte jej priestor na sústredenie sa a na riešenie problémov. Nebojte sa, že by ste mali málo podnetov, stačí zdvihnúť oči od obrazovky a rozhliadnuť sa okolo seba.

Nejde o to, aby ste teraz zahodili svoj telefón a zrušili všetky účty na sociálnych sieťach. Môžu byť pre nás veľmi užitočné, podstatné je však používať ich v rozumnej miere a uvedomiť si, kedy to už môžeme preháňať. Nenechajme si skutočný život pretekať pomedzi prsty, v ktorých neustále držíme telefón.


Vyskúšajte niektoré z našich tipov, ako tráviť online menej času

Obsah na Akobuk.sk vychádza z aktuálnych vedeckých poznatkov a konzultácií s odborníkmi. Použili sme nasledovné zdroje:

  1. Vývoj návštevnosti slovenského internetu v roku 2018
  2. Smartphone Restriction and its Effect on Subjective Withdrawal Related Scores
  3. Why We’re All Addicted to Texts, Twitter and Google
  4. Social exchange in online social networks. The reciprocity phenomenon on Facebook
  5. Dopamine, Smartphones & You: A battle for your time
  6. Dopamine, Smartphones & You: A battle for your time
  7. The Rewarding Nature of Social Interactions
  8. Relationship of Smartphone Use Severity with Sleep Quality, Depression, and Anxiety in University Students
  9. Associations between screen time and lower psychological well-being among children and adolescents: Evidence from a population-based study
  10. Adolescents’ Electronic Media Use at Night, Sleep Disturbance, and Depressive Symptoms in the Smartphone Age
  11. Can you connect with me now? How the presence of mobile communication technology influences face-to-face conversation quality
0